Kanadský chronický nedostatek legálního konopí se má podle očekávání táhnout celé roky
Odborník zevnitř daného odvětví očekává trvání nedostatku do roku 2022, protože se bude více konopí zpracovávat do potravin a nápojů
Peter Armstrong | CBC News | původně publikováno 23. ledna 2019 na https://www.cbc.ca/news/business/canada-cannabis-shortage-years-1.4988195
Setrvalý nedostatek legálního konopí v Kanadě by se mohl táhnout roky. Nadcházející legalizace pokrmů a nápojů s konopím jen odvede více úrody z prázdných regálů obchodů v celé zemi. Jeden odborník zevnitř tohoto průmyslu řekl, že nyní očekává, že nedostatek konopí potrvá až do roku 2022.
„Kdyby šlo jen o produkty, co už jsou na trhu, řekl bych rok až 18 měsíců,“ vysvětluje Chuck Rifici, výkonný ředitel jedné z torontských společností Auxly.
„Ale protože letos v říjnu přijdou [na kanadský trh] potraviny s obsahem konopí a kupa dalších výrobků, myslím, že realističtější odhad je tak tři roky, než dosáhneme opravdové rovnováhy a převisu nabídky nad poptávkou.“
Licencovaní výrobci houfně navyšují kapacitu. Od léta byly vystavěny statisíce čtverečních metrů nových skleníků. Ale na každý vypěstovaný gram se navrší hned pět nových požadavků.
„Trh s léčebným konopím ještě stále roste asi o pět procent za měsíc,“ říká Rifici. „Zhruba 300 000 Kanaďanů dostává konopí ze zdravotních důvodů, a to také odčerpává rostlinu ze systému; nemluvě o tom, že na významu nabývá i vývoz do zahraničí.“
Průmysl s konopnými potravinami setrvale roste
Mezitím se průmysl s potravinami s konopím jen jen nadechuje k nástupu. Výrobci piva Corona a vín Kim Crawford se spojili s Canopy Growth a očekává se, že vyjdou na trh s konopným pivem a vínem. Budweiser má smlouvu s Tilray, a Molson-Coors stvořil svůj vlastní společný podnik s quebeckým Hexo.
Konopím napuštěné jídlo a nápoje jsou slibným zcela novým tržním segmentem. Nedávná zpráva Deloitte zjistila, že 49 % z pravděpodobných uživatelů konopí v Kanadě chce zkusit potraviny s konopím. Tento růst ale přichází s celým novým balíkem regulací a očekávání.
Kanadské ministerstvo zdravotnictví bude vyžadovat přísná pravidla na uskladnění a zamražení. Kolem jednotlivých dávek budou také existovat zvláštní pravidla. A do toho všeho chce vstoupit Kevin Letun a Pacific Rim Brands. Jeho společnost se spojila s laboratořemi na University of British Columbia a British Columbia Institute of Technology s cílem trochu se povrtat ve vědě, která za tím vším je.
„Protože jde o úplně nový konzumentský produkt, a protože používá drogu ze Seznamu 1, která byla posledních 80 let ilegální, konzumenti budou chtít věřit značce, kterou v budoucnosti vyzkouší,“ říká Letun.
Pacific Rim Brands právě nyní pracují na vývoji specifických receptů pro tyto výrobky. Jakmile s tím budou hotovi, společnost chce vzorky vyzkoušet na lidech a nasbírat data. Společnost v zásadě chce mít recepty hotové a schválené už letos v létě.
Letun říká, že z potravin a nápojů s obsahem konopí bude mnohem větší trh, než je ten dnešní s trávou ke kouření.
„Během příštích deseti let bude konopí ke kouření jen asi deseti až dvaceti procenty trhu,“ tvrdí.
Očekává, že jakmile bude jídlo a drinky s obsahem konopí legalizováno, vystřelí celý segment k výšinám. A podle něj to půjde daleko za konopím napuštěné pivo a víno.
„Také v léčebné oblasti je tolik využití – stačí jen pomyslet na poruchy spánku nebo na rehabilitaci po sportu, na záněty a bolest.“
Nyní jsou v běhu veřejné konzultace k legalizaci konopí v jídle a nápojích, a skončit by měly na konci února. Jakmile se vyjasní pravidla, v létě přijde další nárůst poptávky, protože firmy se budou snažit mít výrobky připravené k 17. říjnu 2019, kdy by pro ně měl začít existovat trh.
Od legalizace rekreačního konopí v Kanadě jsou to jen tři měsíce. Stojí asi za pozdvižení obočí, že nejhlasitějším problémem tak enormní změny politiky je nedostatečné zásobování.
Míří k řešení, ale možná pomaleji, než se čekalo.
Můžete nás také podpořit, nebo nám pomoci v tom, co umíte (tisk, PR, organizace, překlady...) - napište nám. Děkujeme vám.